در حال بارگذاری ...

حقایق سالهای پس از حادثه یازده سپتامبر و لشکرکشی آمریکا به عراق حاوی ناگفته ها و ناشنیده هایی است که دل وذهن هرانسانی را مشغول به خود می دارد. ارتشی که با ادعای کشف سلاحهای کشتار جمعی و ایجاد دموکراسی وارد عراق می شود زیر پوشش چتر رسانه ای دست به قتل و غارت و کشتار می زند تا در پرونده خود فصلی دیگر از دروغ و تزویر و جنایت را ثبت کند.

*صالح پوریزدان پرست
 

نتایج فرهنگی 

تعرض به مقدسات و بستر سازی برای هتک حرمت به اماکن مقدس 

پس از انتشار خبر تیراندازی به قرآن کریم توسط سربازان آمریکایی در شبکه سی ان ان، ستاد فرماندهی ارتش امریکا در عراق، مجبور به پذیرش این رفتار توسط سربازان آمریکایی شد. ماجرا از آنجا اغاز شد که نیروهای دولتی عراق، در یازده می 2008 چندین جلد قرآن سوراخ شده بر اثر تیراندازی را روی نیمکتی در یک میدان تمرین نظامی در منطقه رضوانیه نزدیک پاسگاه پلیس پیدا کردند. علاوه بر آثار گلوله جملاتی ناپسند و اهانت آمیز به زبان انگلیسی بر روی قرآن ها نوشته شده بود. این اقدام اهانت آمیز با اعتراض عمومی مردم عراق روبه رو شد. هیأت علمای مسلمین عراق و دیگر شخصیت های علمی و دینی نیز این اقدام را محکوم کردند. کمی پس از این واقعه هفته نامه «نیوز ویک» و روزنامه «لس آنجلس تایمز» اقدام به انتشار گزارشی مستند از اهانت بازجویان و نظامیان آمریکایی به قرآن و مقدسات مسلمانان کرد و آن را رویه ثابت سربازان آمریکایی خواند. لس آنجلس تایمز با استناد به سخنان افسران ارتش آمریکا، و کلا و اسرای آزاد شده، نگهبانان سابق زندان های نظامی آمریکا، و نیز گزارش های رسمی بازجویی توسط نیروهای آمریکایی نوشت: ( سربازان آمریکایی کتاب مقدس مسلمانان را لگد مال و روی آن ادرار کرده اند. آنان بر روی قرآن، جملاتی شرم آور نوشته و از آن به عنوان توپ فوتبال استفاده کرده ان)

تخریب و تاراج آثار باستانی و فرهنگی عراق
رئیس آرشیو ملی عراق، «سعد اسکندر» در سفری به کانادا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: « از آغاز تهاجم نظامی آمریکا ` کتاب های موجود در کتابخانه ملی، به همراه نقشه ها و عکس ها و  90% از کتاب های نادر این کتابخانه به سرقت رفته است.  روزنامه (لوموند) در اینباره می نویسد: (مجموعه کتب های مربوط به دوره عثمانی، دوران سلطه انگلیس، دوره پادشاهی هاشمیون،و دوران جمهوری عرب در عراق به سرقت رفته و مسؤولیت آن فقط متوجه آمریکایی هاست. در این خصوص «نبیل التکریتی» استاد دانشگاه مری واشنگتن نیز عنوان کرد: «آمریکا و انگلیس بعد از تهاجم نظامی به عراق دست به چپاول خزانه کتابخانه و مرکز اسناد ملی عراق زدند و به خصوص اسناد مربوط به تاریخچه جامعه یهودیان بغداد را که مربوط به شکل گیری رژیم اسرائیل در سال 1948 می شد به سرقت بردند. نویسنده کتاب «جنگ های قرن بیست و یکم» که رئیس تحریریه مجله «لوموند دیپلماتیک فرانسه» است نیز می گوید: «اشغالگری آمریکا سبب نابودی تاریخ عراق و غارت آثار باستانی بغداد، موصل، تکریت و ... و سرقت بیش از 75000 قطعه عتیقه از عراق بوده است. 
دخالت و تغییر متون دروسی مدارس و دانشگاه ها 
در کنار اعمال فشار به اساتید دانشگاه های عراق و ترور اساتید مخالف اشغالگری و اخراج بسیاری از اساتید دانشگاه ها به اتهامات واهی، تغییر متون درسی دانشگاهی در جهت تأمین منافع اشغالگران یکی دیگر از برنامه هایی است که توسط اشغالگران دنبال می شود. یکی از اساتید دانشگاه های عراق در مصاحبه با «فیلیسیتی آربوتنات» که در سایت «Common Dreams» منتشر شده است چنین می گوید: «اشغالگران در سال های اخیر حتی در محتوای تدریس شده به دانشجویان نیز دخالت می کنند. ممنوعیت استفاده از نقشه های نشان دهنده مرزهای دولت فلسطین و تعطیلی مؤسسه مطالعات فلسطین در بغداد بخش دیگری از این اعمال فشارهاست.» این استاد دانشگاه می افزاید: «درحالیکه میلیون ها دلار جهت ساخت زندان های جدید در عراق و 3/1 میلیار دلار هم جهت تأمین امنیت در این کشور سرمایه گذاری می شود، حتی یک دلار هم برای تهیه کتاب و گسترش آموزش عالی در این کشور اختصاص نیافته است.» 
ناامن کردن فضای اطلاع رسانی آزاد و جهت دهی به نشریات 
رئیس اتحادیه های کارگران نفت بصره نیز به روزنامه گاردین گفت: «رسانه های خبری حتی ذره ای از خرابی و انهدامی که عراق را در منجلاب خود فرو برده نشان نمی دهند. روزنامه نگارانی که دلیرانه مبادرت به بیان حقیقت و آنچه که هر روز در عراق اتفاق می افتد ورزیده اند، توسط تروریست ها ربوده می شوند. این برنامه در خدمت اشغالگران و هدف آن حذف فیزیکی شاهدان جنایات عراق است. «مؤید اللامی» رئیس انجمن روزنامه نگاران عراق که در بغداد منتشر شد گفت: «از آغاز اشغال عراق در مارس 2003 ، 292 خبرنگار عراقی کشته و 18 تن ربوده شده اند. این عده شامل خبرنگاران، عکاسان، فیلمبرداران و دیگر دست اندر کاران خبرگزاری ها بوده است. وی افزود که ده ها خبرنگار نیز به دلیل شرایط عراق میهن خود را ترک کرده اند. 
گسترش مواد مخدر 
انواع متعددی از مواد مخدر پس از اشغال در خیابان های عراق ظاهر شد. این درحالی است که عراق تنها کشور عربی بود که مواد مخدر در آن تقریباً وجود نداشت. این مواد شامل مخدری که عراقی ها آن را کپسول می نامند گرفته تا ماده مخدری به شکل پودر و انواع دیگری که عراقی ها تا آن زمان ندیده بودند. بر اساس گزارش سایت «المسلم» متأسفانه زمین های کشاورزی بسیاری از مناطق دیاله تا جنوب عراق مثل استان ناصریه به کشت خشخاش اختصاص یافته است. در خیابان های پایتخت بسیاری از کودکان دیده می شوند که پاکت های نایلونی جلوی بینی و دهان خود می گذارند که به نظر خالی می رسد اما در آن ماده ای به نام «سیکوتین» است که ماده ای چسب مانند بوده و موجب اعتیاد می شود. 

نتایج اقتصادی 
تسلط به منافع نفت و گاز 
بدیهی است که اخبار مربوط به این حوزه محرمانه بوده و در اختیار رسانه ها قرار نمی گیرد. اما گوشه ای از اخبار افشا شده در این خصوص ما را با جهت کلی وقایعی که در این زمینه در جریان است آشنا می سازد. روزنامه اماراتی «الخلیج» با ارائه گزارشی از منابع آمریکایی می نویسد: «توافق اولیه دولت عراق با شرکت نفتی شل برای جمع اوری و مهار گاز حاصل از چاه های نفتی، انجام شده است و انتظار می رود در نتیجه این توافق بین 500 تا 600 میلیون متر مکعب گاز تولید شود.» این گزارش می افزاید: «بر اساس این قرارداد، شرکت شل برای مدت طولانی و تقریباً به طور رایگان اختیار حداقل I گاز عراق را در دست خواهد گرفت. بر این اساس طرف آمریکایی با عقد این قرارداد می تواند در کمتر از دو سال تمام آنچه را که در عراق هزینه کرده بود بازگرداند. «عصام الجبلی» وزیر سابق نفت عراق هم در مصاحبه با «میدل ایست آنلاین» گفت: «قراردادهای پس از اشغال عراق مجموعاً 90% ثروت ملی عراق را در اختیار بیگانگان قرار می دهد. واگذاری یا بهتر بگویم بخشش نصف گاز منطقه جنوب به آمریکا و انگلیس بدون مناقصه و حتی مذاکره مستقیم با شرکت شل، تنها یکی از قراردادهای حیرت آوری است که با 36 شرکت بیگانه بسته شده است.»بعد دیگر ماجرای نفت، کنترل پالایشگاه های نفت عراق از لحاظ مدیریتی و امنیتی است. بر اساس اطلاعات فراوان موجود، فعالیت پالایشگاه های عراق را شرکت «بزان» کنترل می کند که ریاست آن را «میشای بن مردخای» به عهده دارد. این شرکت صهیونیستی موظف است از طریق قراردادهای ظاهراً قانونی خرید، نفت چاه های کرکوک و منطقه کردستان را از طریق ترکیه و اردن به سمت سرزمین های اشغالی بفرستند. این در حالی است که در عین اینکه هیچ نقطه ای از عراق از گزند حملات تروریستی و خرابکارانه در امان نیست، امن ترین نقاط، تأسیسات نفتی است که هیچ گاه مورد حمله واقع نمی شوند.
 غارت ذخایر اورانیوم 
«نیویورک تایمز» در این مورد می نویسد: «نیروهای آمریکایی به انتقال 601 هزار و 800 کیلوگرم اورانیوم طبیعی از خاک عراق به خارج از این کشور دست داشتند. 600 هزار کیلوگرم از این اورانیوم به کانادا فروخته شده تا پس از فرآوری وغنی سازی به دیگر کشورها صادر شوند. انتقال این مقدار اورانیوم به کانادا را سربازان آمریکایی به عهده داشتند.» نیویورک تایمز تصریح کرد: «طیق مدارک آژانس بین المللی انرژی اتمی، تنها چند روز پیش از انتقال قدرت به دولت موقت عراق در سال 2004 آمریکایی ها 1800 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین و مواد هسته ای دیگر از این کشور به آمریکا منتقل کردند
تاراج ثروت های عراق 
پس از اشغال عراق توسط آمریکایی ها صندوق ذخیره ارزی عراق که 20 میلیارد و 200 میلیون دلار موجودی داشت، در اختیار «پل برمر» حاکم نظامی عراق قرار گرفت. بر اساس برنامه ای که از شبکه فاکس نیوز پخش می شد وی 7 میلیارد دلار از این پول را در قالب برنامه نفت در برابر غذا، صرف کرد و 11 میلیارد و 300 میلیون از ان را به گروه های عراقی حامی اشغالگران (به عنوان حق السکوت) واگذار کرد. «کلنل چارلز کرون» سخنگوی رسمی نیروهای اشغالگر در عراق می گوید: «نیروهای چند ملیتی پس از شکست صدام به ادارات دولتی و قصرها رفتند و در انجا مقادیر هنگفتی پول و طلا و جواهرات پیدا کردند که هنوز سرنوشت آن ها مشخص نیست.» 
بخش دیگری از چپاول اموال عمومی عراق توسط آمریکایی ها، بلوکه کردن صدها میلیار دلار طلا بود که دولت عراق در بانک های سوییس به امانت گذاشته بود، پس از نابود کردن اسناد واگذاری در حمله به ادارات دولتی عراق، سرنوشت این دارایی ها در ابهام است. مبالغ فوق غیر از 20 میلیار دلاری است که در زمان حاکمیت پل برمر از خزانه عراق ناپدید شده است. این 20 میلیارد دلار قرار بود صرف بازسازی عراق شود اما هیچ مدرکی برای انجام بازسازی در آن دوران وجود ندارد. از جمله این قرارداد ها، قراردادی است به ارزش 1/5 میلیارد دلار با شرکت «هالی بر تون» که «دیک چنی» معاون رئیس جمهور امریکا از سهامداران اصلی آن است. 
نتایج سیاسی 
دخالت در تدوین قانون اساسی جدید عراق 
پس از سرنگونی حکومت صدام، لازم بود قانون اساسی جدیدی برای اداره کشور عراق تدوین شود. این فرصتی بود که آمریکایی ها خواسته خود را در قالب قانون اساسی جدید آمریکا به صورت قانونی تصویب و اجرا کنند. روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از برخی از اعضای کمیته تدوین قانون اساسی عراق گزارش داد: «طرحی مکتوب از قانون اساسی عراق توسط آمریکایی ها به کمیته تدوین ارائه شده است.» کمی بعد از گزارش واشنگتن پست، روزنامه «الشرق الاوسط» فاش ساخت که متن این طرح مکتوب که بنا بود بدون هیچ تغییری در کمیته تدوین قانون اساسی به تصویب برسد، زیر نظر «نوح فیلدمن» یکی از مشاوران عالی رتبه صهیونیست شاغل در وزارت دادگستری آمریکا نوشته شده است. 
کنترل روابط مسئولان عراقی و به دست گرفتن سررشته امور دولتی عراق 
شبکه تلویزیونی ABC آمریکا در برنامه ای که 24 نوامبر 2008 پخش کرد، از شنود مکالمات تلفنی مسئولان عراقی توسط سرویس اطلاعاتی آمریکا پرده برداشت. در این گزارش تلویزیونی، «دیوید مورفی فولک» مسئول شنود تلفنی «غازی الیاور» رئیس جمهور دوره انتقالی عراق، برخی از برنامه های شنود تلفنی CIA را افشا کرد. «باب وودوارد» نویسنده معروف آمریکایی کتابی با عنوان «جنگی در درون، تاریخچه سری کاخ سفید در سال های 2006 تا 2008» را منتشر ساخته که در آن اسناد جاسوسی از نوری مالکی را ارائه می کند. وی می نویسد: «ما هرچه را که او می گفت می دانستیم. مرکز پژوهش های عراقی (دار بابل) نیز با ارائه گزارشی، به فعالیت های جاسوسی موساد در عراق پرداخته است. در این گزارش آمده است: «موساد طبقه هفتم هتل البشیر بغداد را اجاره کرده و آنجا را به مرکزی برای جاسوسی و شنود تلفنی نمایندگان و مقامات عراقی تبدیل کرده است.» در این گزارش، بیش از 185 شخصیت صهیونیست یا یهودی آمریکایی در مقر سفارت آمریکا در منطقه حفاظت شده سیاسی الخضراء را معرفی کرده که وظیفه نظارت بر کار وزارتخانه ها و سازمان ها، مؤسسات نظامی، غیر نظامی و امنیتی عراق را بر عهده دارند.
تلاش برای تجزیه عراق
26 سپتامبر 2007 روزنامه «واشنگتن پست» خبری را منتشر کردکه همه صاحبنظران سیاسی را بار دیگر دچار تردید کرد که آیا واقعاً در قرن بیستم زندگی می کنیم؟ سنای آمریکا به طرح تقسیم عراق بر اساس خطوط فرقه ای و مذهبی رأی مثبت داد. «تصمیم مجلس یک کشور برای تجزیه کشور دیگر» این طرح با 75 رأی مثبت در مقابل 23 رأی منفی به تصویب سنا رسید. براساس این طرح عراق تجزیه شده و یک سیستم فدرالی در این کشور برقرار می شود که در آن سه منطقه کرد، سنی و شیعه نشین به وجود خواهد آمد.
گروهی از تحلیلگران بر این باورند که ایجاد اختلاف نژادی و مذهبی در بین عراقی ها با هدف زمینه سازی برای تجزیه عراق صورت می گیرد. چنانکه پروفسور «باری بوسن» مدیر مرکز پژوهش های امنیتی آکادمی «ماسا چوست» در مقاله ای در روزنامه «بوستون گلوب» فاش ساخت : «آمریکا می کوشد برنامه محرمانه ای را با همدستی همپیمانان عراقیش در این کشور اجرا کند که طی آن عراق به سه اقلیم کرد، سنی و شیعه تقسیم می شود.»اما این دلیل تصمیم سنای آمریکا در تصویب تجزیه عراق را «گای باخور» پژوهشگر مرکز «هرتسلیا» در اسرائیل تشریح می کند و می گوید: «درصورتیکه اشغال عراق توسط آمریکا به تجزیه این کشور نینجامد، می توان گفت حمله آمریکا به این کشور با شکست روبه رو شده و به نتایج خود دست نیافته است.
بستر سازی برای حضور و فتنه انگیزی صهیونیست ها در عراق
روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» نیز با تأیید حضور دستگاه جاسوسی شاباک و موساد در عراق گزارش داد: «موساد طرح های بزرگی را در کشور عراق در دست اجرا دارد به گونه ای که نیروهای موساد هم زمان با حمله آمریکا به عراق وارد این کشور شده و ده ها پایگاه تجسس را در این کشور برپا کرده اند. یکی از اقدامات صهیونیست ها در عراق خرید زمین ها و املاک عراق است. همان سیاستی که در ابتدای ورود به فلسطین به اجرا گذاشتند. در این راستا رژیم صهیونیستی اقدام به تأسیس یک بانک قرض الحسنه در شهر سلیمانیه کرده است. مأموریت اصلی این بانک، خرید زمین های وسیع کشاورزی و مسکونی و نفتی حتی تا 5 برابر قیمت در شهرهای موصل و کرکوک و نواحی اطراف آن هاست. این درحالی است که اسرائیل برای ترمیم وجهه خود در میان مردم عراق دست به اقدامات عوام فریبانه ای از جمله اعلام آمادگی برای درمان رایگان کودکان عراقی که دچار بیماری های قلبی هستند می زدند. اطلاعات «وین مادسن» روزنامه نگار و مفسر سیاسی شبکه فاکس نیوز آمریکا در گزارشی اظهار کرد : « اطلاعات به دست آمده از منابع عراقی روشن می کند که اسرائیل اقدام به مهاجرت دادن یهودیان و خرید گسترده زمین در عراق با هدف تکرار وقایعی مشابه حوادث پس از جنگ جهانی دوم در فلسطین می کند. آن ها پس از کرانه باختری و بلندی های جولان، چشم به عراق دوخته اند که به ادعای آن ها قسمتی از اسرائیل بزرگ وعده داده شده در کتاب مقدس یهودین است.»

   




نظرات کاربران