در حال بارگذاری ...

 رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) درباره اتحاد ملی و انسجام اسلامی(در 2 جلد) جلد اول کتاب به شناخت مبنای واقعیِ «وحدت» و تبیین آن به مفهوم تفاهم و دست کشیدن از برخوردهای متعصبانه؛ و نه کوتاه آمدن از اصول و فروع اعتقادی، تأکید

 رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) درباره اتحاد ملی و انسجام اسلامی(در 2 جلد)
جلد اول کتاب به شناخت مبنای واقعیِ «وحدت» و تبیین آن به مفهوم تفاهم و دست کشیدن از برخوردهای متعصبانه؛ و نه کوتاه آمدن از اصول و فروع اعتقادی، تأکید بر مشترکات، در عین وجود اختلافات و اتحاد در برابر دشمن مشترک، تعیین دین اسلام به عنوان موضوع وحدت و نه تعصّبات پوچ قومی و ملی و تأکید بر «قرآن»، «پیامبر اکرم (صلی‏ الله علیه ‏و‏ آله‏ و ‏سلم) و اهل‏بیت پیامبر(علیهم السلام)، به عنوان محورهای وحدت در جهان اسلامی، ارائه راهکارهای عملی برای تحقق وحدت در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد جهان اسلام، تبیین وظایف مردم، اندیشمندان و متفکرین و مسؤولان کشور و جهان اسلام و بررسی شیوه های پیشبرد این اهداف در قالب مظاهر وحدت مثل حج، نماز جمعه، اعیاد و... و شناخت منادیان وحدت در جهان اسلام؛ شخصیت های برجسته ای چون امام خمینی(قدس سره)، سید جمال الدین اسدآبادی، امام موسی صدر، آیت الله بروجردی و...، شناخت راهکارها و ابزارهای دشمن برای ایجاد تفرقه، بسترهای ایجاد تفرقه در جامعه و جهان اسلام و راههای مبارزه با تفرقه با ارائه نمونه ها و مستنداتی از تاریخ رسول اکرم اسلام و ائمه اطهار(علیهم السلام) می پردازد.
جلد دوم کتاب حول محور انسجام اسلامی می‏باشد که درباره انسجام اسلامی و ضرورت و آثار وحدت مسلمانان، حیاتی بودن وحدت برای مسلمانان در عصر حاضر، راهکارهای ایجاد و تقویت انسجام، عوامل تفرقه در جهان اسلام، بستر های ایجاد، و اثرات و خطرات تفرقه، نمونه هایی از تفرقه دوران صدر اسلام و دوران معاصر می‏باشد.
از ویژگی‏های بارز این اثر میتوان به امکان دست‎یابی به تعاریف علمی دقیق در کنار راهکارهای به‎روز و دست‎یافتنی برای تحقق وحدت در سطوح گوناگون، همچنین کتابشناسی نسبتاً جامع در بحث وحدت (قریب به 400 عنوان) اشاره کرد.
در بخشی از کتاب میخوانیم:
" برادران افغانی ما گوش کنند! مبادا این آیه شامل حالشان باشد: «أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ.» (ابراهیم: 28)
برادران افغانی مواظب باشند! تا به حال ناشکری کردند؛ به جنگ داخلی روی آوردند و اختلاف و بکُش بکُش راه انداختند. بلایی بر سر شهر های خودشان آوردند که روس ها و کمونیست ها نیاورده بودند. باید عملشان را اصلاح کنند و به راه حق و حساب برگردند. فراموش نکنند، این اسلام بود که توانست آنها را بر شوروی پیروز کند.( بیانات در خطبه های نماز جمعه 20/11/1374)
متأسفانه بلایی که امروز خود این آقایان و احزاب و گروه ها بر سر افغانستان و ملت آن می آورند، در گذشته کمتر سراغ داریم که بر سر مردم افغانستان آورده شده باشد. به خاطر گروه گرایی، به خاطر تعصبات، به خاطر نبودن وحدت ملی، به خاطر اهمیت دادن به نژادها این یکی نژاد سفید است، آن یکی نژاد زرد است، این یکی فارس زبان است، آن یکی پشتوست، این یکی شیعه است، آن یکی سنی است، این یکی رئیسش فلان آقاست، آن یکی رهبرش فلان کس است! وقتی گردانندگان امور یک ملت به این مسائل فکر کنند، ببینید آن ملت به چه روزی می افتد! این را در افغانستان مشاهده می کنید.(بیانات در خطبه های نماز جمعه تهران 07/12/1371)"
واین درحالی است که اگر انسجام ملی در این کشور حاصل میشد شاید در سال1380 حمله آمریکا به افغانستان و وضعیت اسفناک امروز مردم افغانستان را شاهد نبودیم. 




نظرات کاربران